Xavier Font i Mach, regidor de Junts per Mataró argumenta en aquest article d’opinió pel Capgròs les raons per les quals demanen una estació de busos a la ciutat.
Les estacions d’autobusos exerceixen el paper de punts d’accés a la xarxa, de nodes d’intercanvi modal o entre línies d’autobús i de punts d’informació. Mataró és una ciutat de 130.000 habitants, forma part del grup de les 10 més poblades de Catalunya i no disposa d’una estació. Ciutats com Granollers, Sabadell, Girona o Vic, més o menys homologables a Mataró en característiques i nombre d’habitants, compten totes elles amb la seva estació d’autobusos interurbans. És necessari completar l’oferta ferroviària del Maresme mitjançant el transport públic per carretera.
Mataró compta actualment amb 14 línies d’autobusos interurbans que tenen inici, final o parades intermitges a l’interior del nucli urbà. La majoria graviten sobre l’eix costaner Barcelona-Blanes i també sobre la connexió amb el Vallès. Destacar també, la línia que uneix Mataró amb la Universitat Autònoma, la línia de Mataró-Granollers-Sabadell, o les diverses línies que connecten la capital de Maresme amb Argentona. Totes han transportat més de 3,5 milions de passatgers entre maig de 2022 i abril de 2023, perquè ens fem una idea del seu ús.
El fet de no comptar amb una estació central d’autobusos comporta que les 14 de línies interurbanes tinguin cadascuna el seu propi recorregut dins de Mataró, d’acord amb una lògica sovint difícil de discernir. Si volem apostar per una ciutat sostenible ens cal treballar i avançar en el projecte d’una estació intermodal a la nostra ciutat.
El Grup Municipal de Junts per Mataró sempre ha demanat la realització d’un estudi de viabilitat, en respecte aquest tema. Han estat moltes les ocasions, comissions informatives i plens, a on hem reclamat la necessitat d’encetar aquest procés d’estudi d’una estació central d’autobusos a la nostra ciutat. Recentment, en el pacte d’estabilitat pressupostària del mandat, signat el 18 d’octubre de l’any passat, a on l’estudi sobre l’estació era una de les propostes programàtiques per portar a terme. També en vàrem parlar en època de la post pandèmia, en la nova redacció de l’ordenança de mobilitat i en el Pla de mobilitat urbana sostenible.
Apostem per un model de ciutat sostenible, basat en la ciutat clàssica mediterrània: compacta i complexa. A on existeix la necessitat de fomentar les estacions i el seu entorn immediat com a pol d’intermodalitat i de potenciació de l’activitat comercial. Sempre hem defensat que la mobilitat i l’activitat econòmica van de la mà, resulta complicat, per no dir impossible, estudiar un d’aquests elements per separat.
La pregunta és clara i directe, existeix la necessitat d’una estació central d’autobusos a la nostra ciutat? Seguint les directrius desenvolupades en diferents estudis i articles desenvolupats per el Consejo Superior de Investigaciones Científicas.
Podem dir, en relació a l’espai públic i mobilitat:
1. La missió de les estacions d’autobusos és clara: la mateixa que compleixen les estacions de ferrocarril o els aeroports, referida al transport públic amb autobús.
2. A Mataró, línies interurbanes de autobusos que, per diverses raons, no tenen instal·lacions per a l’estacionament propi dels seus vehicles i tenen altres insuficients per atendre el viatger. Per això els autobusos efectuen, les seves parades al carrer i places, provocant entorpiments al trànsit de carrers de la ciutat tant de vehicles com de vianants, i congestionant greument la zona. Provocant, a més problemes de seguretat vial, soroll i pol·lució.
3. Un altre factor a tenir en compte és la circulació dels autobusos dins de la ciutat, sovint per carrers estrets o amb recorreguts llargs, congestionant la xarxa viària, normalment tan necessitada espai i ja congestionada de per si mateix. És, per tant, molt important aconseguir que tots els autobusos de transport interurbà no hagin de fer recorreguts dins de la ciutat per carrers que s’han tornat inadequades.
4. La centralització de les parades permet, a més, una potenciació dels transports col·lectius de la ciutat en facilitar l’accés del viatger a ells.
5. Facilitar al viatger el seu ús, envoltant-lo de les majors comoditats possibles.
Podem dir, en relació a la gestió de l’Administració:
1. Centralitzant els serveis propis de les estacions en un sol punt notablement la coordinació del transport. Es pot tenir un millor i major control sobre els serveis prestats per les companyies transportistes;
2. Evita molèsties al ciutadà no usuari.
3. Potència d’alguna manera els transports col·lectius en augmentar el seu atractiu davant del transport particular.
4. Produeix economies.
Podem dir, en relació al teixit comercial. Distribució productes i serveis:
1. Permet afavorir la implantació de centres de consolidació urbana de mercaderies en aquesta instal·lació, explorant solucions innovadores per a cobrir les entregues last mile.
Per tant, pensem en futur, què pot fer l’Ajuntament de Mataró al respecte? Des de Junts per Mataró sempre hem defensat que les infraestructures són un dels factors per generar un territori cohesionat, sostenible i dinàmic. Cal planificar-les al servei de la justícia urbana, amb l’objectiu de millorar les condicions de vida de la ciutadania. Per això ho hem defensat i insistirem fins a aconseguir un estudi que determini la viabilitat de comptar amb una estació d’autobusos interurbans a la ciutat.